Jey! Väiskin luonnekuvaustulokset ilmestyneet (ihmeellisen nopsaan) KoiraNettiin. Vielä pitäisi saada video purettua, niin pääsisitte näkemään miten Väiski toimii. Katsotaan, josko olisin ahkera tänään tai huomenna. Itse luonnekuvaus meni varsin mallikkaasti. Olin ehkä hieman yllättynyt Väiskin toiminnasta esim. etäleikkijällä. Ajattelin etukäteen, että varsinkin tuossa osiossa Väiskin pelkohaukkuminen tulisi esille. Mitä vielä!! Seista tapitti minun edessä ja katseli hämärää hiipparia kiinnostuneena, meni luo kun etäleikkijä alkoi puhumaan ja rupesi leikkimäänkin mielellään. Katselin touhua hieman ihmeissäni, koska olen entistä enemmän kysymysmerkkinä tuon pelkohaukun suhteen. Tosin pakko kai se on uskoa, että sitä esiintyy vain ja ainoastaan tuolla takametsässä. Paikka laukaisee reaktion, ilmeisesti. No juu, muissa osioissa ei yllätyksiä. Aaveilla sotkeutui hieman hihnaan, murisi aaveille, hihna irtosi mun kädestä mutta ei Väiski varsinaisesti paennut paikalta. Jäi seisomaan mun taakse. Tuli kyllä lopuksi haistelemaan aaveet, mutta ei aikarajan puitteissa. Saatiin hyvä palaute Carinalta meidän välisestä suhteesta ja siitä miten tämä koira osoitti erittäin tasapainoista suhtautumista ympärillä tapahtuvaan. Itse olen joskus miettinyt, että Väiski on kyllä herkkä (ampparit, äänen korotus), mutta siitä löytyy se tulinen puoli josta ei rohkeutta puutu. Aikamoinen vekkuli siis  . Näillä eväillä jatketaan! Katselin muuten samalla MH koetuloksia punaisten irlanninsettereiden osalta takavuosilta, enkä löytänyt yhtään tulosta. Joko olen puusilmä tai punaisia ei ole virallisen MH:n aikana kuvattu muita . Toivottavasti suunta muuttuu. Sprinkkujen puolella tiedän ainakin yhden kasvattajan, joka kuvauttaa koiransa ennen jalostusta, mikä nyt ainakin mun mielestä on enemmän kun hyvä asia. Aletaan vähitellen kiinnittämään huomiota muuhunkin, kuin siihen miltä koira näyttää ulos päin. Toimitsija-aikana on myös tullut jonkin verran eteen koiria, jotka eivät esim. ole läpäisseet luonnekuvausta alkuunkaan. Ovat erittäin arkoja tai herkkiä, mutta eikun jalostukseen.. onhan koira sentään multivaliosertihai.. Jeps, mutta ei tästä sen enempää. Ja nämähän ovat vain minun hlökohtaisia mielipiteitä. Mielestäni olisi jo korkea aika alkaa kiinnittämään huomiota myös siihen koiran pään sisältöön, luonteeseen ja käyttöominaisuuksiin, ei yksinomaan ulkomuotoon. Toki monet jo näin tekevätkin, kunnianosoitus heille, mutta monilla se tuntuu olevan hieman hakusessa..

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoira.aspx?RekNo=FI21620/09&R=120 (klikkaa kohtaa "suoritettu" niin pääset lukemaan miten Väiski suoritti kuvauksen)