Lähdettiin iltapissalle, ehdittiin roskakatoksen kohdalle kun lähi pellolta juoksee vapaana rotikka. Vetäsin pojat selän taakse ja karjuin sen minkä keuhkoista lähti ja uskokaa pois, lähti. Kävi kuitenkin niin, että rotikka pyöritti sen verran hyvin ympäri että sai napatttua Paavon niskasta kiinni. Onneksi Paavon, eikä Väinön, sillä sen henkinen kantti ei luultavasti olisi sitä kestänyt. Siinä se sitten ravisteli Paavoa niskasta. Heitin Väinön taakse ja kävin rotikkaan käsiksi (ei, en omista itsesuojeluvaistoa kun kyse on omista koiristani), otin sitä puristusotteella kaulasta ja nostin sen minkä jaksoin ja se irrotti. Onneksi. Tähän mennessä omistaja ei ollut tehnyt elettäkään, tullakseen hakemaan koiransa pois. Huusin, aika rumasti ja pidin samalla rotikkaa kurkusta "halausotteella" varsin lujasti. Onneksi laitoin nahkahanskat lähtiessäni käteen, ote piti oikein hyvin. Otti koiransa kiinni, mutta ylläribylläri se pääsi karkuun. Sieltä se tuli taas kohti meitä. Tällä kertaa se ei päässyt lähelle omiani, koska sain sen verran vielä keuhkoistani irti ja samalla tamppasin koiraan päin, että se väisti ja lähti. Tässä vaiheessa omani onneksi jo ymmärsi pysyä takanani varsin rauhallisesti, toki Väinö oli niskapersekarvat pystyssä, mutta luotti ilmeisesti sen verran minun kykyyni hoitaa tilanne. No saihan se jätkä lopulta koiransa kiinni. Paavo on kunnossa, niska punoittaa, mutta on ehjä. Saadaan vaan tehdä vähän aikaa töitä vastaan tulevien koirien kanssa.. Nähtäväksi jää, miten tämä koko episodi vaikuttaa Väinöön..

Minua vituttaa nyt varsin rankasti. Minua vituttaa se, että tämä jätkä kehtasi vielä sanoa, että vielä jos lässytät niin lätty lätisee. Tuossa mielentilassa olisin varmaan itse pieksänyt koko tyypin, ellei naapurit olisi tullut katsomaan tilannetta. Minä vaan en voi käsittää ihmisten typeryyttä. Onko se vittu jotain mielen heikkoutta todeta, että ei voi hallita koiraansa ja pitää se perkele kiinni!!! Minua ei kiinnosta olla kenenkään munanjatkeen purtavana tai purettaa omia koiriani! Eniten minua tässä koko hommassa ärsyttää se, että kyseinen ihminen vielä yrittää minua kohtaan uhkailla, vaikka varsin hyvin tiesi, että hänen ja koiransa toiminta oli todellakin väärin! Mihin on hävinnyt järki ja omatunto? Ei edes anteeksi pyytänyt.